30 жовтня 2014 року відбулась всеукраїнська науково-практична конференція «Перспективи платформно незалежної та Linux-орієнтованої інформатики в Україні»

Місце проведення: Київський університет імені Бориса Грінченка, вулиця Маршала Тимошенка 13Б, аудиторія 504

 

Назви доповідей та відомості про доповідачів (порядок виступу — у порядку реєстрації участі в роботі конференції)

  1. Міркування про перспективи платформно незалежної та Linux-орієнтованої інформатики в Україні. Досвід освітян Києва.
    Рудик Олександр Борисович,
    доцент кафедри методики природничо-математичної освіти і технологій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського універ­ситету імені Бориса Грінченка, кандидат фізико-математичних наук, доцент, Заслужений учитель України, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  2. Платформно незалежний підхід до програм та підручників шкільного курсу інформатики.
    Пасіхов Юрій Якович,
    завідувач лаболаторії інформаціних та комунікаційних технологій фізико-математичної гімназії № 17 Вінницької міської ради, Заслужений учитель України, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  3. Аналіз дистрибутивів операційної системи Лінукс для використання у школі.
    Нотич Олександр Олександрович,
    методист Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.

  4. З досвіду використання операційних систем сімейства Linux на базі загально­освітньої школи.
    Саньков Олексій Валентинович,
    вчитель Новотроїцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Херсонської області, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.,
    Фурса Володимир Валентинович, вчитель Новотроїцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Херсонської області, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  5. Особливості впровадження Лінукс у навчальний процес університету (стендова доповідь).
    Абрамов Вадим Олексійович,
    доцент Інституту суспільства Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат технічних наук, доцент, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.,
    Чегренець Володимир Михайлович, доцент Інститут суспільства Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат технічних наук, доцент, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  6. Використання вільного програмного забезпечення на факультеті електроніки ЛНУ імені Івана Франка. Перезавантаження. Півтора роки потому.
    Злобін Григорій Григорович
    , доцент Львівського національного університету імені Івана Франка, кандидат технічних наук, доцент, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  7. До проблеми використання вільного програмного забезпечення при вивченні шкільного курсу інформатики у старшій школі (стендова доповідь).
    Харченко Воломир Миколайович,
    старший викладач Ніжинського обласного педаго­гічного ліцею Чернігівської обласної ради, вчитель-методист, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  8. Обґрунтування економічного ефекту від впровадження інформаційних технологій на базі відкритого коду на основі методики WIBE (Німеччина).
    Хрущельов Костянтин Леонідович,
    приватний ІТ консультант, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  9. Можливості впровадження Linux-орієнтованої інформатики в Очеретинській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.
    Олейнікова Ірина Валеріївна,
    вчитель Очеретинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Донецької області, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  10. Про локалізацію вільних програм.
    Пилипчук Олександр Павлович,
    вчитель Гаврилівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Теофіпольської районної ради Хмельницької області, вчитель-методист, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  11. Використання локального перезаписуваного профілю у комп'ютерних класах і бібліотеці Київського університету імені Бориса Грінченка при використанні на базі ОС Linux Mint (стендова доповідь).
    Грицеляк Богдан Ігорович,
    заступник завідувача НДЛ інформатизації освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра.,
    Кусий Андрій Олександрович, керівник центру комп'ютеризації і технічного обслуговування інформаційних систем НДЛ інформатизації освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, e-mail: Этот адрес электронной почты защищен от спам-ботов. У вас должен быть включен JavaScript для просмотра..

  12. Дистрибутив для школи на основі Linux Mint (стендова доповідь з примірниками наказів щодо використання вільнопоширюваного ПЗ у форматах odt (1, 2) i pdf (1, 2)).
    Білий Олег Володимирович, директор Новомиколаївського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Запорізької області.

 

 

Рішення Всеукраїнської науково-практичної конференції «Перспективи платформно незалежної та Linux-орієнтованої інформатики в Україні»

 

Учасники конференції констатують таке:

  1. Все більшу популярність здобувають обчислювальні системи на основі вільного відкритого програмного коду, зокрема операційної системи Linux. Саме тому вивчення інформатики має стати платформно-незалежним.
  2. Якість і стан перекладу користувацького інтерфейсу основних вільних програмних засобів, необхідних для забезпечення навчально-виховної роботи, дозволяє розпочати перехід навчальних закладів до платформно незалежної інформатики.
  3. З фінансових, правових і моральних міркувань викладати інформатику і поглиблювати інформатизацію освіти в Україні на основі вільно поширюваного програмного забезпечення з відкритим кодом підстав істотно більше, ніж на основі іншого (платного) ПЗ.
  4. Є суперечності між фінансово-правовою політикою держави і діями МОН щодо навчально-методичного забезпечення викладання інфор-матики: використовуване навчально-методичне забезпечення у пере-важній більшості шкіл майже повністю є платформно залежним і орієн-товане саме на використання комерційних продуктів. Зміст навчальної літератури переважно орієнтований на використання такого програм-ного забезпечення.
  5. У тому вигляді, в якому навчально-методичне забезпечення існує зараз, воно не дає можливості надати якісну освіту:
    • програми і підручники мають бути незалежними від платформи;
    • потрібні електронні інтерактивні підручники й посібники, що містять науково-методологічну основу курсу та серію додатків для різних платформ — на вибір учителя. Така форма дасть змогу їх швидко оновлювати і розповсюджувати.
  6. Є нагальна потреба замінити грифування підручників і посібників на погодження щодо відповідності програмі.
  7. Наявний порядок надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України передбачає і вимагає участь у процедурі отримання грифу чи свідоцтва правовласника (автора, видавництва або іншої фізичної чи юридичної особи), що має виключні права на використання твору, засобу навчання чи навчального обладнання. Зокрема, саме правовласник звертається з відповідним листом-клопотанням до Інституту інноваційних технологій та змісту освіти, надає відомості про авторів та іншу необхідну інформацію, виступає замовником експер-тизи тощо. Тобто гриф або свідоцтво МОН не можуть бути надані електронним засобам навчального призначення, що розповсюджують під не власницькими (вільними) ліцензіями. Таким чином, з формальних причин на значну кількість якісних та ефективних з методичної точки зору електронних матеріалів та засобів не рекомендують і не дозволяють до використання в навчальному процесі. Вирішити цю проблему можна запровадженням окремої процедури надання грифів (рекомендацій щодо використання) та свідоцтв електронним засобам навчального призначення, поширю-ваних під вільними (GNU GPL та подібними) ліцензіями.
  8. Доцільно підтримувати відкриті репозитарії електронних засобів навчального призначення (в т.ч. програмних навчальних засобів), що поширюються під вільними (GNU GPL та подібними) ліцензіями. Базовими принципами роботи репозитарію мають бути такі:
    • доступність — будь-хто без жодних обмежень може скористатися матеріалами, розміщеними в репозитарії;
    • відкритість — будь-хто може розмістити будь-який матеріал у репозитарії, якщо цей матеріал відповідає попередньо сформульо-ваному вичерпному й однозначному переліку вимог до матеріалів в репозитарії, що узгоджений з чинним українським законодавством;
    • незалежність — жодні державні установи, комерційні структури чи фізичні особи не можуть впливати на основоположні принципи роботи репозитарію, втручатися в його поточну діяльність чи впливати на розміщення матеріалів в ньому
  9. Фінансування діяльності репозитарію можна здійснювати за рахунок спонсорських коштів юридичних та фізичних осіб, грантів тощо. Розпорядником коштів може виступати створений з цією метою громадський фонд. Засновниками фонду можуть виступати громадські організації, фізичні та юридичні особи, зацікавленні в розвитку та поширенні вільного програмного забезпечення у сфері освіти. Вже зараз навчальні заклади України можуть самостійно розв’язати проблему переходу до безплатних платформно незалежних або орієнтованих на ОС Linux інформаційних технологій — найгострішу специфічну проблему викладання інформатики й інформатизації освіт-ніх закладів. І зробити це можна швидко, успішно, без додаткового фінансування чи зриву навчальних планів. Про це свідчить, наприклад, і багаторічний досвід використання вільного програмного забезпечення на факультеті електроніки Львівського національного університету іме-ні Івана Франка, і досвід СШ № 194 «Перспектива» м. Києва.
  10. Наразі Всеукраїнська учнівська олімпіада з інформаційних технологій виглядає рекламною акцією компанії Microsoft, яку проводять коштом державного та місцевих бюджетів. Нормативно-правове забезпечення проведення цієї олімпіади вимагає перегляду.
  11. На перешкоді впровадження інформаційних технологій на основі вільного програмного забезпечення є відсутність загальноприйнятих методик оцінки економічного ефекту та сукупної вартості володіння.
  12. Гостро стоїть проблема відсутності технічних кадрів. У більшості випадків учитель інформатики відповідає не лише за підготовку та проведення уроку, а ще й за облаштування кабінету. І, здебільшого, на чистому ентузіазмі.

 

Учасники конференції звертаються до Міністерства освіти і науки з прохан-ням здійснити такі кроки:

  1. Переглянути навчальні програми й завдання Державної підсумкової атестації для учнів ЗНЗ і вилучити явні посилання на назви програмних продуктів чи особливості їхнього інтерфейсу.
  2. У підручниках з інформатики не здійснювати прив'язку викладу матеріалу до власницьких програмних продуктів або ж до конкретного програмного забезпечення.
  3. Навчальне програмне забезпечення, яке є платформно залежним або платним для школи чи учня, виключити з переліку такого, яке є обов’язковим для використання.
  4. Сприяти створенню та діяльності репозитаріїв електронних засобів навчального призначення, поширюваних під вільними (GNU GPL та подібними) ліцензіями.
  5. Сприяти широкому використанню вільно поширюваного ПЗ в освітніх установах, рекомендувати здійснювати електронний документообіг на основі відкритих стандартів (ODT, PDF тощо).
  6. Всеукраїнську учнівську олімпіаду з інформаційних технологій заміни-ти конкурсом.
  7. Розглянути питання щодо використання методики оцінки економічної ефективності ІТ проектів та сукупної вартості володіння (WIBE), яка є загальновідомою у світі та обов'язковою для використання для державних ІТ проектів у Німеччині, в освітніх закладах України.
  8. Створити центр надання науково-методичної, технічної та юридичної допомоги навчальним закладам України щодо переходу на вільне програмне забезпечення.
  9. У методичних рекомендаціях щодо вивчення інформатики подавати переліки наявних напрацювань українських фахівців щодо створення дистрибутивів для школи та навчально-методичного забезпечення використання вільно поширюваного програмного забезпечення.
  10. У співпраці з іншими органами державної влади і місцевого само-врядування вирішити проблему кадрового забезпечення загальноосвіт-ніх навчальних закладів інженерно-технічним персоналом.
  11. Створити робочу групу з перекладу українською мовою користуваць-кого інтерфейсу та довідкових систем вільних програмних засобів, необхідних для навчально-виховного процесу. Крім підготовки нових перекладів така група має налагодити контакти з наявними командами перекладу.
  12. Ініціювати створення робочої групи (із складу учасників конференції та інших фахівців) з метою продовження роботи над проблемами, що обговорювалися на конференції. Завдання робочої групи такі:
    • аналіз типових навчальних планів і програм з інформатики на відпо-відність багатоплатформному підходу, вироблення пропозицій
    • щодо їх зміни чи корекції;
    • формулювання загальних вимог до навчально-методичних матеріа-лів з інформатики (підручників, посібників, електронних навчальних засобів тощо) у контексті їх відповідності багатоформному підходу.

 

Учасники конференції звертаються до керівництв обласних інститутів післядипломної освіти педагогічних працівників з проханням передбачити опанування операційною системою Linux та багатоплатформним програмним забезпеченням на основі відкритого коду при проведенні курсів підвищення кваліфікації вчителів.

 

Учасники конференції звертаються до вчителів і викладачів вищих навчальних закладів з проханнями:

  1. Залучати учнів (особливо у класах з поглибленим вивченням англійської мови чи інформатики) і студентів (особливо педагогічних внз відповідних спеціальностей) до участі у проектах, пов'язаних з перекладом інтерфейсу та довідкових систем вільних програмних засобів, матеріалів для Вікіпедії тощо.
  2. Популяризувати серед учнів, студентів, вчителів конкурси, пов'язані з розробкою та підтримкою вільних програм (Google Code-In, Google Summer of Code тощо).
  3. Учасники конференції звертаються до розробників електронних навчальних засобів навчання з проханнями використовувати платформно-незалежні технології.

Примітка. Всі положення розглянуто окремо і прийнято одноголосно.

 

notychSertifikat